Dalam
membincangkan tujuan kajian tindakan, terdapat beberapa tema yang dapat
dijelaskan seperti berikut:
1. Perkembangan Kurikulum
Berasaskan sekolah
Dalam
konteks perancangan dan pembentukan kurikulum di sekolah, jelas menunjukkan
bahawa deskripsi kurikulum telah disediakan oleh pihak agensi pusat. Namun
begitu, sekolah dan guru sentiasa mengubah suai kurikulum tersebut bagi
memastikan ia sesuai dengan konteks dan situasi pelajar, guru dan sekolah.
Proses pengubahsuaian memerlukan guru mentafsirkan kurikulum mengikut keperluan
dan kebolehan pelajar. Selain itu, pentaksiran ini memerlukan guru meneliti
amalan pedagogi dan pentaksiran mereka serta melakukan eksperimen-eksperimen
yang sesuai bagi meningkatkan keberkesanan. Sesuai kurikulum itu lebih bermakna
dan berfungsi jika ia mampu ditafsir dan dilaksanakan oleh guru sesuai dengan
konteks, keperluan dan kebolehan pelajar-pelajar mereka.
2. Sebagai Strategi Perkembangan
Profesionalisme
Sebagai
seorang profesional, guru perlu meningkatkan amalan mereka secara berterusan.
Guru perlu berterusan belajar bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
mereka sesuai dengan perkembangan semasa dalam bidang pendidikan dan teknologi.
Banyak pendekatan yang diadakan untuk meningkatkan perkembangan profesionalisme
guru. Di antaranya adalah melalui program-program latihan dalam perkhidmatan
yang disediakan. Namun begitu, diperingkat sekolah dan di peringkat individu
guru, aktiviti-aktiviti penyelidikan ada dijalankan bagi tujuan untuk mengenal
pasti masalah pembelajaran dan mengambil tindakan yang sesuai untuk bagi
guru-guru terlibat dalam meneliti amalan mereka melalui aktiviti-aktiviti
penyelidikan.
3. Sebagai Alat Penilaian Kendiri
dan Institusi
Kajian
tindakan membolehkan guru meneliti dan menilai amalan mereka melalui penilaian
kendiri dan penilaian rakan sekerja. Berasaskan maklumat dan data data yang
dikumpul secara sistematik dan saintifik, keputusan yang lebih termaklum dapat
dibuat tentang kelemahan dan kekuatan amalan serta dapat merangka tindakan yang
lebih sesuai untuk mengatasinya. Dengan itu, kajian tindakan sebagai alat
penilaian adalah lebih bermakna kepada guru dalam menilai keberkesanan
perancangan dan tindakan mereka. Hasil kajian ini boleh dijadikan asas oleh
pihak sekolah dalam menilai prestasi guru dan juga institusi.
Berdasarkan perbincangan tentang
tujuan pelaksanaan kajian tindakan dalam kalangan guru-guru sekolah, jelas
bahawa peranan guru sebagai agen penyelidikan sangat penting. Oleh sebab itu,
para guru terutamanya guru Bahasa Melayu yang berkelayakan Sarjana dan Doktor
Falsafah sama ada sedang bertugas di sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah,
Jabatan Pelajaran Negeri ataupun di Kementerian Pelajaran digalakkan untuk
membuat penyelidikan. Golongan ini secara tidak langsung dapat menyumbang
kepada peningkatan amalan pengajaran, membuat refleksi dan membuat tindakan
penambahbaikan serta pada masa yang sama dapat meningkatkan keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan